Útlevél ügyintézés, egyéb úti okmányok

Az útlevél igénylésével kapcsolatos tájékoztatónkban minden hasznos és szükséges információt megtalál. Amennyiben az alábbiak elolvasása után további kérdései lennének, szíveskedjen e-mail útján (consulate.rom@mfa.gov.hu) vagy telefonon (hétfőtől péntekig 9 és 16.30 óra között) megkeresni bennünket. Felhívjuk szíves figyelmüket, hogy konzulátusunk előzetes időpontfoglalással működik és a szükséges eljárási díjat akár előzetes átutalással, akár a helyszínen bankkártyával lehet fizetni.

Sürgősségi eljárásra a konzulátuson nincs lehetőség, ezért javasoljuk az időpont megválasztásakor figyelembe venni, hogy a konzulátuson beadott kérelmek esetében 3-4 hét elteltével érkezik meg az okmány.

 

Útlevél igénylése nagykorúaknak (18 éves kor felett)

A magánútlevél iránti kérelmet kizárólag személyesen lehet benyújtani. A kérelem benyújtásakor a kérelmezőről fénykép készül, az ujjlenyomatait és aláírását elektronikusan rögzítjük. Az útlevelet 5 vagy 10 éves érvényességgel lehet igényelni. A kivételes esetekben kiadott második magánútlevél érvényességi ideje legfeljebb 2 év.

Az útlevélkérelem mellékletei:

  • magyar állampolgárság igazolása (érvényes személy igazolvánnyal, legfeljebb egy éve lejárt útlevéllel vagy honosítási okirattal)
  • lakcímkártya (amennyiben rendelkezésre áll);
  • egyszerűsített honosítás keretében állampolgárságot szerzett kérelmezők az első útlevelük igénylésekor: a honosítási okirat mellett ajánlott lakcímkártya;
  • ha az útlevelet más névre igényli, mint amire a korábbi útlevele, vagy személyi igazolványa kiállításra került, akkor a névváltoztatást alátámasztó magyar okirat (például névváltoztatási okirat, születési anyakönyvi kivonat, vagy házassági anyakönyvi kivonat);
  • ha a korábbi, még érvényes útlevelét ellopták: rendőrségi jegyzőkönyv a lopás bejelentéséről

 

Útlevél igénylése 12-18 év közötti kérelmezők részére

A magánútlevél iránti kérelmet kizárólag személyesen lehet benyújtani. A 12-18 év közötti kiskorú kérelmező esetében a gyermek és mindkét szülő jelenléte szükséges a kérelem benyújtásához. Mindkét szülőnek érvényes személyazonosító okmánnyal kell rendelkeznie. A kérelem benyújtásakor a kérelmezőről fénykép készül, az ujjlenyomatait és aláírását elektronikusan rögzítjük.

Amennyiben a szülői felügyeleti jogot csak az egyik szülő gyakorolja, ezt a tényt megfelelő okirattal (jogerős bírósági határozat, a szülők bíróság által jóváhagyott egyezsége, elhunyt szülő halotti anyakönyvi kivonata, stb.) igazolni kell. Benyújthatja csak az egyik szülő a kérelmet akkor is, ha a másik szülőtől származó belegyező nyilatkozattal rendelkezik.

Az útlevél kérelem mellékletei:

  • magyar állampolgárság igazolása (érvényes személy igazolvánnyal, legfeljebb egy éve lejárt útlevéllel vagy honosítási okirattal)
  • lakcímkártya (amennyiben rendelkezésre áll);
  • egyszerűsített honosítás keretében állampolgárságot szerzett kérelmezők az első útlevelük igénylésekor: a honosítási okirat mellett ajánlott lakcímkártya;
  • ha az útlevelet más névre igényli, mint amire a korábbi útlevele, vagy személyi igazolványa kiállításra került, akkor a névváltoztatást alátámasztó magyar okirat (például névváltoztatási okirat, születési anyakönyvi kivonat, vagy házassági anyakönyvi kivonat);
  • ha a kérelmező nem rendelkezik érvényes magyar személyi igazolvánnyal, érvényes, vagy  1 éven belül lejárt útlevéllel, állampolgársági bizonyítvánnyal vagy honosítási okirattal, és adatai nem szerepelnek a személyi adat-és lakcímnyilvántartásban sem, akkor a konzulátus hivatalból állampolgársági vizsgálatot indít – ehhez a formanyomtatványt helyben biztosítjuk;
  • ha a korábbi, még érvényes útlevelét ellopták: rendőrségi jegyzőkönyv a lopás bejelentéséről

 

Útlevél igénylése 12 éven aluliak részére

A gyermekek részére önálló útlevelet kell igényelni. 6 éves kor alatt az útlevél érvényessége 3 év, 6-12 éves korig 5 év. 

Amennyiben a gyermek külföldön született és még nem rendelkezik magyar születési anyakönyvi kivonattal úgy először, illetve az útlevélkérelem beadásával egyidejűleg a gyermek születésének magyarországi anyakönyvezését kell kérelmezni. Kérjük, hogy a „Születés anyakönyvezése” részt olvassák el először!

Kiskorú kérelmező esetében mindkét szülő jelenléte szükséges a kérelem benyújtásához, valamint mindkét szülőnek érvényes okmánnyal kell rendelkeznie. Abban az esetben, ha a kiskorú gyermek útlevélkérelmének benyújtásakor csak az egyik szülő tud megjelenni, a másik szülő nyilatkozatot tehet, amelyben hozzájárul ahhoz, hogy kiskorú gyermekük részére az útlevelet a másik szülő egyedül igényelje meg. A személyazonosságot érvényes útlevél vagy személyazonosító igazolvány bemutatásával lehet igazolni.

Az útlevélkérelem mellékletei:

  • Érvényes, vagy legfeljebb 1 éve lejárt útlevél, vagy érvényes személyi igazolvány (ha már volt ilyen);
  • a gyermek magyar születési anyakönyvi kivonata;
  • mindkét szülő érvényes, személyazonosításra alkalmas okmánya, a magyar állampolgárságú szülő esetében érvényes magyar személyi igazolvány vagy útlevél;
  • Amennyiben a szülői felügyeleti jogot csak az egyik szülő gyakorolja, ezt a tényt megfelelő okirattal (jogerős bírósági határozat, a szülők bíróság által jóváhagyott egyezsége, elhunyt szülő halotti anyakönyvi kivonata, stb.) igazolni kell.
  • 1 db színes igazolványkép: Fénykép készítésére a konzulátuson van lehetőség, de kisebb gyerekek esetében (0-3év) kérjük, hogy hozzanak magukkal igazolványképet
  • ha a korábbi, még érvényes útlevelét ellopták: rendőrségi jegyzőkönyv a lopás bejelentéséről

 

Ideiglenes magánútlevél igénylése

Elveszett, ellopott, eltűnt okmányok bejelentése

Amennyiben magyar okmányát ellopták vagy elvesztette, ennek tényét be kell jelentenie a magyar hatóságok felé.

A bejelentés megtétele különösen fontos azért, mert az okmányokkal bárki visszaélhet, és ebből nagyon komoly kellemetlenségek támadhatnak. Amennyiben az okmányai elvesztését, ellopását nem jelenti be, a későbbiekben minden visszaélésért a felelősség Önt terheli. Kérjük, hogy a bejelentést először a helyi rendőrségen tegye meg.

Az olasz rendőrség által kiállított jegyzőkönyvvel együtt személyes ügyintézés során hazautazásához ideiglenes magánútlevelet a konzulátuson tud igényelni.

 

Ideiglenes magánútlevél igénylése a rövid időre (turistáskodás, üzleti út, stb.) Olaszországba látogató magyar állampolgároknak

 Ha a magyar állampolgárnak a külföldre utazáshoz felhasznált útlevelét/ személyazonosító igazolványát ellopták, az elveszett, megrongálódott, vagy az okmány más okból utazásra alkalmatlanná vált, magyarországi hazatérés céljából ideiglenes magánútlevél igényelhető a nagykövetség konzuli osztályán. Az ideiglenes útlevél érvényességi idejét az utazáshoz igazodóan állapítjuk meg. Amennyiben az úti okmányát eltulajdonították, úgy - mielőtt a konzulátust felkeresi - tegyen bejelentést az olasz rendőrségen, s a konzulátuson mutassa be a rendőrségi jegyzőkönyvet.

Főszabály szerint nem állítunk ki ideiglenes magánútlevelet az Olaszországban élő (dolgozó, tanuló, stb.) magyar állampolgároknak. Az ideiglenes úti okmány konzuli díjköteles.

 

Ideiglenes magánútlevél igénylése továbbutazás céljára

Amennyiben az Olaszországban tartózkodó magyar állampolgár hazatérése előtt más ország érintésével utazik haza, a konzulátus továbbutazásra szolgáló úti okmányt állít ki részére. A továbbutazásra szolgáló útlevél szintén konzuli díj befizetése mellett igényelhető a konzulátuson.