Hitelesítés
A konzuli hitelesítések típusai:
- magánszemély vagy jogi személy képviseletében eljáró személy aláírásának hitelesítése
- másolat hitelesítése
- fordítás hitelesítése
- bemutatott fordítás hitelesítése
Kérjük, hogy az időpontfoglalást követően telefonon vagy e-mailben vegyék fel a Konzuli Osztállyal a kapcsolatot a hitelesítés részleteinek egyeztetése érdekében!
Hatósági erkölcsi bizonyítvány igénylése
Általános információk:
A bűnügyi nyilvántartási rendszerben kezelt adatok alapján, jogviszony létesítésére, fenntartására vagy egyéb, törvényben meghatározott feltételnek való megfelelés igazolására bármely természetes személy – állampolgárságától függetlenül – hatósági erkölcsi bizonyítványt igényelhet Magyarországról.
Illetékes hivatal:
Hatósági erkölcsi bizonyítvány iránti kérelem benyújtható:
- Magyarországon a bűnügyi nyilvántartó szerv (BM) által működtetett ügyfélszolgálaton (1097 Budapest, Vaskapu utca 30/A.), vagy postahivatalokban vásárolt formanyomtatványon, postai úton (a bizonyítvány magyarországi kérelmezés esetén kizárólag magyar nyelven kerül kiállításara)
- elektronikusan, ügyfélkapun keresztül
- külföldön hivatásos konzuli tisztviselőnél
Érintettek:
Hatósági erkölcsi bizonyítvány iránti kérelmet személyesen lehet benyújtani Konzuli Osztályunkon. A kérelem benyújtására kizárólag az érintett jogosult. A bizonyítvány elektronikus közokiratként kerül kiállításra, melyhez kérelemre, a vonatkozó díj megfizetése ellenében hiteles, olasz vagy angol nyelvű fordítás készül.
Szükséges dokumentumok:
- Kitöltött formanyomtatvány
- Kérelmező érvényes útlevele/személyi igazolványa és lakcímigazolványa
További információk:
Személyes ügyintézés esetén „Hatósági erkölcsi bizonyítvány” ügytípusra foglaljanak időpontot az online időpontfoglaló rendszerben.
Hatósági erkölcsi bizonyítvány postai úton is kérelmezhető, azonban a kérelemnyomtatványon a kérelmező aláírását közjegyzővel vagy tiszteletbeli konzullal hitelesíteni kell. A kérelemhez csatolni szükséges a kérelmező érvényes útlevelének vagy személyi igazolványának másolatát.
Letölthető dokumentumok:
Családi állapot igazolása
Amennyiben a kérelmezőnek valamely olasz hatóság felé családi állapotát kell igazolnia, ide nem érte az Olaszországban történő házasságkötést, a Konzuli Osztály részére olasz nyelven a Személyiadat –és Lakcímnyilvántartó Rendszer adatai alapján családi állapot igazolást állít ki. A kérelmet személyesen vagy postai úton lehet benyújtani.
Amennyiben kérelmét postai úton kívánja benyújtani, kérjük, hogy előzetesen e-mailben vagy telefonon egyeztessen kollégáinkkal.
A kérelem benyújtásához érvényes személyazonosító igazolvány vagy útlevél szükséges.
Életbenlét igazolás nyugdíjasok részére
Tájékoztatjuk nyugdíjas ügyfeleinket, hogy a magyar Nyugdíjfolyósító Igazgatóság által megküldött, adategyeztetésre szolgáló nyomtatványok hitelesítésére előzetes időpontegyeztetés nélkül van lehetőség (életbenlét igazolás).
Az ügyintézéshez szükséges a kitöltött adatlap, továbbá – személyazonosítás céljából – érvényes útlevél, személyazonosító igazolvány vagy vezetői engedély.
Okiratbeszerzés (anyakönyvi kivonatok)
A konzulátus az Elektronikus Anyakönyvi Rendszerhez való csatlakozás révén a Magyarországon anyakönyvezett születésről, házasságról, válásról, halálról anyakönyvi kivonatot tud kibocsátani 2016 áprilisától.
A kérelmet személyesen, illetve postai úton is be lehet nyújtani.
A kérelemhez az érvényes útlevél vagy személyazonosító igazolvány másolatát mellékelni kell. Az okirathoz minden esetben egy rövid indoklást kell fűzni, hogy milyen célból kéri az okirat beszerzését.
A magyarul kiállított okirat hiteles fordítását a konzulátus – előzetes egyeztetés alapján és az erre vonatkozó összeg befizetésének megtörténte után – vállalja. Erre vonatkozóan lásd a Hitelesítések résznél leírtakat. Postai beadás esetén az összeget kérjük, hogy a Nagykövetség számlaszámára utalja át, a megjegyzés rovatba megadva a nevet és a kérelem tárgyát (okiratbeszerzés). A kérelemhez kérjük, mellékeljen rövid kísérőlevelet, amelyben megadja telefonszámát és/vagy e-mail címét, hogy szükség esetén elérhessük; továbbá kérjük, jelezze, hogy a magyar nyelvű okirat hiteles olasz vagy angol nyelvű fordítását kéri-e vagy sem.
Kérjük, hogy valamennyi dokumentumot kék tollal írjanak alá!
A felsorolt okiratokon kívül egyéb, magyar hatóság által kiállított okirat beszerzésére is van lehetőség. Ennek eljárási díja a magyar hatóság által felszámított díjon felül a konzuli közreműködési díja, amelyet a beadáskor kell megfizetni, míg a magyar hatóság díját utólag, az okirat átadásakor.
Ügyfélkapu regisztráció
A konzulátuson lehetőség van személyes ügyfélkapu regisztrációra. Magyarország diplomáciai és konzuli képviseletein kizárólag az első ügyfélkapu nyitásának kezdeményezésére van lehetőség, lejárt jelszó újraaktiválására vagy második ügyfélkapu nyitására például nem.
Az eljárás kizárólag személyesen intézhető, előzetes, telefonos időpontfoglalással.
Az ügyfélkapu regisztráció feltételei:
- érvényes személyazonosító igazolvány vagy útlevél
- élő e-mail cím.
Az eljárás illetékmentes.
Halottszállítás/Hamvasztási engedély
Amennyiben egy Olaszországban elhunyt magyar állampolgár földi maradványait haza szeretnék szállítani Magyarországra, ehhez egy halottszállítási engedély szükséges.
Az elhunyt magyar állampolgár olaszországi hamvasztásához és amennyiben magyarországi temetőben kívánják elhelyezni az urnát, szintén konzuli igazolás szükséges. A hamvasztást követően az urna engedély nélkül szállítható át a határon.
A halottszállítási engedélyhez szükséges dokumentumok (enélkül nem tudjuk kiállítani!):
- temetői befogadó nyilatkozat Magyarországról,
- a szállítást végző gépkocsi vezető nevét, valamint a gépjármű típusát és rendszámát tartalmazó okirat, amelyben szerepel, hogy a halottat mely határátkelőn keresztül szállítják át,
- olasz halotti anyakönyvi kivonat (Estratto di morte),
- az elhunyt magyar állampolgárságát igazoló dokumentum (személyi igazolvány/útlevél)
A földi maradványok határon történő átszállítása, és különösen a fent említett iratok beszerzése nagy tapasztalatot és szaktudást, illetve nyelvtudást igénylő feladat. Javasoljuk, hogy a halottszállítást egy nemzetközi tapasztalattal rendelkező halottszállítóra bízzák. A nemzetközi halottszállítók számára nem jelent problémát az iratok beszerzése, és a konzuli osztállyal is kiváló munkakapcsolatban vannak, így biztosítva a zökkenőmentes, pontos ügyintézést.
Magyar állampolgár Olaszországban bekövetkezett halálesetét Magyarországon is anyakönyvezni kell.