Magyar állampolgárság megállapítása


I. Az eljárás megindítása, időtartama

A kérelem benyújtására előzetes időpont egyeztetés alapján, kizárólag személyesen kerülhet sor. Időpontot telefonon vagy e-mailben tud kérni a konzulátustól. A magyar állampolgársága fennállásának megállapítása ügyében a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal illetékes. Az állampolgársági vizsgálat átlagosan 6-12 hónapot vesz igénybe, amelyet a nagykövetségnek nem áll módjában meggyorsítani. Ha csak az állampolgársága fennállását kéri igazolni, az eljárás eredményeként egy évig érvényes állampolgársági bizonyítványt állít ki a magyar hatóság. Az állampolgárság vizsgálatával egyidejűleg lehet kezdeményezni a születés anyakönyvezését és a házasság anyakönyvezését is. Ez esetben az állampolgárság megállapítása után az eljáró hatóság elkészíti a magyar születési és adott esetben a házassági anyakönyvi kivonatot is.


II. Az eljárás díja

Az állampolgárság fennállásának eljárása önmagában díjmentes, de amennyiben kéri állampolgársági bizonyítvány kiállítását az már díjköteles. Az állampolgárság megállapítási eljárással párhuzamosan beadott születés anyakönyvezése és házasság anyakönyvezése eljárásokért a honlapunkon szereplő külön díjakat kell befizetni. Amennyiben az eljáráshoz kapcsolódóan fordítás és/vagy másolat hitelesítését is kéri, annak eljárási díjai is a honlapunkon szereplő tételek szerint külön fizetendők.


III. Szükséges dokumentumok

A kérelemhez szükséges nyomtatványt e-mailben, vagy a megadott fax számra küldi ki konzulátusunk. Kérjük, hogy ezt kinyomtatva és kitöltve hozzák el konzulátusunkra mindazokkal az iratokkal együtt, amelyeket az adatlap 4. lapján található Melléklet rész felsorol. Kérjük továbbá, hogy érvényes, fényképes okmányt (személyi igazolvány vagy útlevél) is hozzanak magukkal.

 

Egyszerűsített honosítási eljárás

I. Ügyfélfogadás az egyszerűsített honosítási kérelmeknél:

Az egyszerűsített honosítási kérelmek benyújtására kizárólag előzetes időpont egyeztetés alapján van lehetőség. Időpontot az időpont-foglalási rendszeren keresztül vagy a konzulátus telefonszámán lehet kérni.

II. Az egyszerűsített honosítással kapcsolatos információk:

Az egyszerűsített honosítással kapcsolatos tudnivalókat a www.allampolgarsag.gov.hu vagy a www.bmbah.hu weboldalakon találhatják meg. A honosítás egy olyan diszkrecionális állami döntés, amelyhez vezető eljárás időtartama az eljáró hatóságok döntésének függvényében, a kérelem vizsgálatának tartalmától függően akár nagyon hosszú ideig is eltarthat. A honosítás nem jár alanyi jogon, arról a feltételek fennállása esetén mindenki esetében egyedileg születik döntés. A honosítási okirat megérkezése után a megadott elérhetőségeken a kérelmezőket értesítjük az eskü várható időpontjáról. A kérelmek átvétele, illetve az eskük szervezése folyamatos, előrehozatalra, kivételezésre, sürgősségi eskütételre nincs lehetőség.


III. Útlevél igénylése a honosítás után:

Azon honfitársaink, akik már letették az állampolgársági esküt, útlevelet sürgősséggel a honosítási okirat birtokában Budapesten, a Központi Okmányirodában – XIII. kerület, Visegrádi út 110-112. – igényelhetnek (www.nyilvantarto.hu, kozponti.okmanyiroda@mail.ahiv.hu, telefon: +36 (1) 452-3622). Útlevélkérelmet a konzulátuson is lehet benyújtani, lehetőleg előzetes időpont foglalás alapján.


IV. Anyakönyvi kivonatok és lakcímkártyák átvétele:

A lakcímkártyát az ügyfél a honosítási okiratával együtt kapja meg. A konzulátus munkatársai a megérkezett anyakönyvi kivonatokat folyamatosan postázzák, szükség esetén értesítik a megérkezésről az ügyfeleket. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a honosítási eskü letételét követően legalább egy év telik el az anyakönyvi kivonatok postázásáig. Az elkészült okmányokat személyesen ügyfélfogadási időben lehet átvenni a konzulátuson. Kérjük minden ügyfelünket, hogy lakcímük vagy telefonszámuk megváltozásáról haladéktalanul értesítsék a konzulátust, hogy így elkerüljük a fölösleges, nem létező címekre történő postázást.

V. Nemzeti regisztráció, statisztikai adatszolgáltatás:

A Nemzeti Regiszter célja, hogy egységesen szóljon valamennyi magyarhoz, éljen bárhol a világon. A Nemzeti Regiszter megalkotásának gondolatát az a tény hívta életre, hogy a történelem viharai során a magyar nemzet világnemzetté vált. Hitvallásunk, hogy nem mondunk le egyetlen magyarról sem. A Nemzeti Regisztert a főoldalon közvetlenül elérheti, javasoljuk, illetve kérjük, hogy regisztráljon az oldalon.

A már állampolgárságot szerzett honfitársaink esetében kérjük, hogy a Központi Statisztikai Hivatal kérdőívét töltsék ki és küldjék vissza a hivatalnak. A statisztikai adatszolgáltatás önkéntes, de ezzel komolyan hozzájárulnak ahhoz, hogy a statisztikai hivatal az adatok összegzésével segíteni tudja a Kormány munkáját.